Thorstav s.r.o.

Recenzia detskej elektrickej štvorkolky




Táto stránka je venovaná recenzii (testu) detskej elektrickej štvorkolke.



Recenzia elektrickej stvorkolky.



Zdrávím všetkých návštevníkov mojej stránky zvlášť v časti venovanej našej malej budúcnosti. Od istého času mal môj starší syn veľký záujem o štvorkolku, a mne sa už dlhší čas pozdávala istá elektrická štvorkolka, nakoľko bola kovová, silný elektrický motor, kotúčové brzdy, svetlá, trúba, odolný kovový rám, reťazový rozvod atď... no proste úplne niečo iné ako tie plastové autíčka na vozenie, čo sa pokazia ešte ich ani nevytiahnete z krabice. No a prišli vianoce a z NAYka za 370eur Ježiško priniesol pod stromček veľkú škatuľu so štvorkolkou.

Štvorkolka bola zabalená v kovovom ráme a bolo nutné ju poskladať, ale nič zložité (prišroubovať korman a predný zadný rám). Jedná sa o Model QWMATV-01 500W MINI SPORTS
Pohon: 500 W elektromotor, vzduchom chladený, nevodotesný
Napájanie: 36V
Prevod: reťazový
Batéria: 3 x olovený akumulátor 12V/12 Ah
3 rýchlostná prevodovka so spiatočkou: 6km/h, 12 km/h a 25 km/h
Maximálna rýchlosť: 25 km/h (v závislosti od povrchu terénu)
Maximálny dojazd: 20 km (v závislosti od hmotnosti jazdca a stavu vozovky)
Predné brzdy: kotúčové (dierovaný kotúč)
Zadné brzdy: kotúčové (dierovaný kotúč) ovládané ručnou pákou
Maximálne zaťaženie: 50 kg
Predné a zadné kolesá: 4.1 x 6 & 13 x 5.00 - 6 s pneumatikami Knobby
Riadiaci systém: otočná rukoväť na regulovanie otáčok
Obsluha: 1 osoba 4,5 roka
Výška sedadla: 45 cm
Rozmery: 110 x 56 x 65 cm
Rozmery vlečky: 110 x 56 x 22 cm
Hmotnosť: 54 kg

Recenzia elektrickej stvorkolky / electric ATV test, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky Recenzia elektrickej stvorkolky / electric ATV test, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky Recenzia elektrickej stvorkolky / electric ATV test, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky Recenzia elektrickej stvorkolky / electric ATV test, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky

Na ľavej strane volantu sú dva spínače na svetlá a trúbu. Trúba je kovová motorkového typu a trúbi naozaj silno. Predné svetlá sa dajú zapínať/vypínať, zadné svetlá niesú, ale brzdové zadné svetlo svieti pri brzdení výborne. Všetky svetlá sú LEDkové, predné sú biele a svietia pomerne silno. V noci štvorkolku nielen dobre vidieť ale dá sa aj jazdiť.

Na pravej strane volantu je pynulé ovládanie elektrického motora a ukazovateľ stavu dobitia batérií. Elektrická regulácia je spravená jednoducho, pomocou hallovej sondy, ktorá sa dá v prípade poškodenia vymeniť za inú, napríklad A1324LUA-T (Funguje, mám odskúšané), ktorú kúpite aj v WWW.GME.SK. Štvorkolka má podobnú odolnú konštrukciu ako bicykel a teda nejedná sa o hračku!!! Preto oprava alebo prípadné zásahy napríklad dorobiť vlečku nie je problém.

Recenzia elektrickej stvorkolky / electric ATV test, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky vyroba vlecky, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky vyroba vlecky, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky vyroba vlecky, mini,elektricka, stvorkolka, electric, miniquad 500W, electric ATV,recenze elektrickej ctyrkolky

Jazdné vlastnosti.



To že sa nejedná o hračku ale o plnohodnotný dopravný prostriedok sa presvedčíte hneď ako jej masívnu konštrukciu vybalíte z krabice. Na "nádrži" je prepínanie na chod dopredu, neutrál a spiatočku. Prepínač ide pomerne ťažko a 3 ročné dieťa ho nevládze prepnúť, ale v tom veku to ani nepotrebuje a 4 ročný to už prepína v pohode. Štvorkolka má obmedzovač, takže je možné aby na nej jazdilo aj malé dieťa. Jednosmerný motor s výkonom 500W dodáva štvorkolke slušné zrýchlenie, keďže jednosmerný motor má pri nulových otáčkach nekonečný krútiaci moment teoreticky, keďže tečie cez vynutia nekonečný prúd (ako pri skrate), ale prakticky je prúd obmedzený akumulátormi, prvkami riadiacej jednotky, a teda je obmedzený aj krútiaci moment motora. Ale aj napriek tomu je výkon a krútiaci moment viac ako dostačujúci. Výkon motora je raz taký silný ako vyhláška dovoľuje mať na elektrickom bicykli(250W). Výrobca udáva maximálnu rýchlosť 25km/h čo možem potvrdiť a keď syn pridá do mierneho kopca tak na bicykli za ním naozaj nestíham. Odtestovaný dojazd v teréne s prevýšením 300m na poľnej ceste, lúke a makadámovej ceste s dvoma deťmi (celkom 35kg) je 14km po asvaltovej ceste to určite prejde aj viac ako 20km. Samozrejme že to zaleží od stavu batérií, dobitia, teréne a hmotnostnom zaťažení. Prúd do motora je regulovaný pomocou 6stich výkonných tranzistorov MOSFET (Tranzistor riadený poľom s hradlovou oxidovou vrstvou), ktoré sú riadené napätím z hallovej sondy (reaguje na magnetické pole) umiestnenej v regulátore plynu na pravej rukoväti. Hallova sonda je prepojená s riadiacou jednotkou pomocou troch vodičov, červený je napájanie hallovej sondy 5V, čierny vodič je zem a zelený vodič je výstup z hallovej sondy 0,8V - 4,3V. Pri 4,3V je maximálny výkon motora. V prípade potreby obmedzenia výkonu motora a teda aj rýchlosti je možné vodič(drôt) prerušiť a prepojiť ho cez odpor 10kOhm až 50kOhm, záleží ako veľmi chcete motor obmedziť. Čím väčší odpor tým menšie napätie na hradle tranzistorov a tým menší prúd do motora. Štvrtý vodič väčšinou žltý sa pripája na 36V na batériu a signalizuje stav nabitia batérií. V prípade brzdenia sa aktivuje spínač, ktorý zapne brzdové svetlá a riadiaca jednotka vypne prúd do motora. Takže pri brzdení motor nieje vchode a nemôže sa stať, že zároveň brzdíte aj pridávate. Ale spínače v páčkach bŕzd bývajú zdrojom porúch. Riadiaca jednotka má ochranu proti vybíjaniu batérií a preto pri poklese napätia batérií pod 36V rapídne znižuje prúd do motora teda aj jeho výkon. Tým chráni batérie proti vybitiu. Dá sa to obísť a štvorkolka bude mať ešte väčší dojazd ale potom hrozií zničenie batérií. Batérie sú umiestnené na samom spodku štvorkolky a tak treba dávať pozor aby ste ich v nejakej mláke neutopili, rovnako aj motor nie je v žiadnom prípade vodotesný, ale ten je aspoň trochu vyššie.

Maximálna rýchlosť je 25km/h a je úplne dostačujúca, pravdu povediac vyšia rýchlosť by už bola problematická, pretože štvorkolka nemá diferenciál a obe zadné kolesá zaberajú vždy (sú spojené na jednej oske a nemajú deferenciál), čo pri pohýnaní a zvlášť v teréne je poznať na výbornej prejazdnosti, ale pri vyšších rýchlostiach spôsobuje nestabilitu štvorkolky. Jej elektrický motor je tichý a preto je možné s ňou chodiť aj po menej frekventovanom chodníku. Štvorkolka nemá diaľkové ovládanie a nedá sa vypnúť na diaľku, takže dieťa (šofér) musí byť naučený Vás čakať, inak Vám môže behom chvíľky újsť aj na kilometer ďaleko. Pri jazdení na štvorkolke odyšla riadiaca jednotka motora (neviem ako, stalo sa to keď boli pod dohľadom manželky a vtedy sa záhadne veci kazia oveľa viac), tak som z internetu objednal podobný typ za 36e + poštovné a vymenil ju za pol dňa. Odyšla aj jedna LEDka v pravom prednom svetle a teda prestalo svietiť cele svetlo, tak som zhorenú LEDku vypájkoval a vymenil za druhú. Ale aj napriek tomu je táto štvorkolka výborný darček pre deti, určite lepšie ako plastová somarina, ktorá keď sa zlomí tak už to nikto neopraví. Ale zase štvorkolka má už za sebou stovky kilometrov a to hlavne v teréne a už sa s ňou aj prevrátili a stále jazdí ako nová. V teréne samozrejme treba aj vedieť jazdiť a naučiť to aj dieťa. Napríklad ak sa blíži nejaký kopec, treba štvorkolke pred kopcom pridať a ona sa preškrabe aj v teréne, ale ak sa dieťa zľakne a v ťažkom teréne a v kopci zastane, ten elektrický motor má problém sa rozbehnúť lebo motor na vyvinutie veľkého krútiaceho momentu potrebuje obrovský prúd (a ešte ak je pod kolesom veľký kameň) a tým sa zaťažujú akumulátory, MOSFETy v riadiacej jednotke atď. a následne sa baterky veľmi vybíjajú. Preto začiatočník neprejde v teréne ani 5km zatiaľčo skúsený jazdec prejde v pohode 15km. Alebo som si všimol, že keď sme na hrbolatej lúke tak mladší syn sa pohýna tak, že pomaly pridáva plyn a štvorkolka sa nie a nie pohnúť prúd tečie do motora ako do skratu ale ešte nemá dosť prúdu na to aby sa pohol (zaťažovanie batérií, riadiacej jednotky, vybíjajú sa batérie, hreje sa motor, riadiaca jednotka) dlho trvá kým sa štvorkolka pohne a pôsobí lenivo alebo že nevládze. Naopak starší skúsenejší syn sa pohne tak, že behom okamihu pridá plyn skoro naplno a potom prudko ubere, štvorkolka sa okamžite rozbehne ba až zahrabe a potom spomalí a ide požadovanou rýchlosťou. Za ten okamih sa batérie ani nevybijú ani nezohrejú ani motor sa netrápi ani riadiaca jednotka. A potom to vyzerá tak, že neskúsenému šoférovi sa po dvoch hodinách vybije batéria a skúsenému vydrží batéria aj 6 aj 8 hodín.

Štvorkolka a deti.



Určite sa pýtate od akého veku začať jazdiť alebo kúpiť deťom štvorkolku. No moji obaja synovia začali jazdiť od troch rokov, ale záleží na povahe (zodpovednosti dieťaťa) ale ak jazdí na odrážadle a poslúcha, čaká Vás na križovatke, pozerá sa na križovatke či nejde z nejakého smeru auto tak môžete smelo začať. Dokonca aj keď to ešte nevie tak môžete ísť na lúku a naučiť ho tieto základné veci aj tam, alebo na málofrekventovanom parkovisku či obytnej zóne. Niektoré deti ktoré na štvorkolke sedeli prvý krát tak pridali plyn na plno a boli šokované jej silou a nevedeli v tom šoku kde sa brzdi a tresli aj do auta, preto som pri mojom 3 ročnom začínal tak, že sme vyšli na cestu a on šoféroval a ja som ho tlačil a vravel som mu kedy má brzdiť, nech si to vyskúša, takto som ho dotlačil na lúku a tam už začal chodiť sám a pekne pomaly popri mne. A naspäť domov už zašiel po ceste sám bez tlačenia. Pri jazde sa učíme aj také veci, že keď ide po kraji a ide obísť nejakú jamu musí sa najprv pozreť do zadu či zo zadu nejde auto a až potom môže vyjsť do cesty a obísť prekážku. Deti na to často zabúdajú a niektorí dospelí cyklisti to nerobia ani v 40tke. Niekto zastáva názor, že 3 ročné dieťa je na to ešte malé, ja zastávam názor, že auto ho môže zraziť aj na odrážadle a keď sa naučí základné veci jazdenia na štvorkolke čím skôr tak je to len dobre. Aspoň si uvedomí, že to nieje hra, pri križovatke treba zastať a počkať na dospelú osobu atď... Skúšal som mu vysvetlovať aj dopravné značky a vie sa naučiť a dokona aj pozná ako sa volajú ale v praxi ich použiť zatial nevie. Po roku jazdenia na štvorkolke dieťa nadobudne aj pri cúvaní taký cit, že nacúva ďaleko lepšie ako mnoho dospelých. Plynule vie jazdiť aj dozadu v kľukatom teréne okolo stromov, vie si vybrať v teréne takú cestu aby prešiel nevtrepe sa do prvej jamy aby uviazol, ale aj machruje pred druhými ľuďmi, keď sa na plný plyn točí na štrku na jednom mieste, všade fŕkajú skaly ale to už je iné rozprávanie. Na štvorkolke používame (pokiaľ nejazdíme po dvore) poriadnu prilbu lyžiarsku, lebo tie cyklistické stoja za ... a v zime samozrejme kuklu a rukavice.

Test štvorkolky.



Test štvorkolky nájdete na nasledovnom videu.


Záver.



No na záver by sa patrilo nejaké bodovanie. Aj napriek malým opravám, by som dal 9 bodov z 10. Keď pôjdete niekde na výlet na bicykli tak budete prekvapený akú má prejazdnosť a výkon. Je tichá a spoľahlivá. Jej robustnosť, kotúčové brzdy, reťazový rozvod, ba dokonca aj to, že sa na nej niečo pokazí a viete zohnať náhradné diely a bez problémov vymeniť som bral ako PLUS. Nevýhodou sú nízkoumiestnené batérie a vode neodolný motor takže pozor na hlbšie mláky aby ste neutopili motor alebo batérie. Na to, že sa to vyrába pre deti tak ako kočík ktorý sa vám po jednom dvoch deťoch rozhegá a pokazí nejaký ten plast, tak pri tejto štvorkolke sa to nestane. Ja osobne som s ňou maximálne spokojný, nerobí jej problém potiahnuť aj väčší náklad 80 - 100kg na vlečke (odtestované, keď na vlečke sedeli 4 deti) a skaly na stavbe sme zbierali do vlečky a nie do fúrika. O spokojnosti detí sa netreba ani baviť, keď sa im nechce ísť von a len poviem, že môžete ísť na štvorkolke tak sa zrazu vedia aj sami obliecť aj obuť. Hotový zázrak oproti tomu keď majú ísť do škôlky. Štvorkolku už majú druhý rok a ešte ich neomrzela, čo je pochopiteľné ani vás neomrzí bicykel alebo motorka. Cena štvorkolky sa pohybuje okolo 400eurokorún ale v akcii som ju už videl aj za 317ekorún a to už považujem za dobrú cenu za takú štvorkolku. Rozhodne by som niečo pošetril a kúpil toto ako tri nejaké plastové autíčka alebo traktory ktoré majú problém výjsť na obrubník. Tak choďte von a robte niečo!!!


Ak sa chcete niečo opýtať alebo sa podeliť so svojimi skúsenosťami, tak môžete navštíviť diskusiu k téme.